Apa itu unit trust?

Posted by Zikri Husaini on Saturday, August 29, 2009



Salam semua, blogger dan juga pengunjung blog ini. Kadang-kadang bila kita jadi sebagai agen unit trust kena bagitahu dengan lanjut sekiranya bakal pelabur kita, ataupun sesiapa saja nak ambil tahu mengenai pelaburan ini.

Bagi pandangan saya, unit trust ini adalah satu jenis simpanan pelaburan jangka masa sederhana dan panjang yang dikatakan mempunyai risiko-risiko tertentu, bergantung kepada jenis pelaburan, bond, money market, equity (pulangan tinggi dan risiko pun tinggi) !. Tetapi kalau tengok dekat buku dan sumber-sumber yang lain Unit Trust (UT) juga dikenali sebagai Amanah Saham atau Unit Amanah di Malaysia.


Apa yang penting bagi saya ialah, kita sebagai orang yang mempunyai disiplin untuk menyimpan duit seharusnya, bijak mempelbagaikan simpanan masa depan , dan hari tua kita. Bukan itu sahaja, bahkan untuk pelan-pelan pendidikan, perniagaan yang boleh kita memberi khidmat nasihat yang sewajarnya.

Sekian sahaja untuk edisi kali ini,(malas nak mengrang ayat panjang-panjang). Sekiranya anda berminat untuk mengetahui apa itu unit trust. Hubungi saya, 0177180021 ataupun email ke zikrihusaini@gmail.com .

{ 0 comments... read them below or add one }